Pred električnim automobilima u Europi je "težak put"
Foto: Canva

Mit ili istina: Je li proizvodnja električnih auta loša za okoliš?

Električni auti se smatraju spasiteljima za klimu jer tijekom rada ne ispuštaju CO2, barem ne izravno, a ako za pogon koriste obnovljivu energiju zapravo nemaju nikakav utjecaj na globalno zagrijavanje. No zato tijekom njihove proizvodnje stvari ne izgledaju tako optimistično. Tijekom proizvodnje električnog auta ispušta se osjetno više CO2 u atmosferu nego prilikom proizvodnje “klasičnog automobila” na fosilna goriva. Također, za izradu baterija koriste se mnogi rijetki materijali čija eksploatacija može učiniti velike štete za okoliš. Stoga ćemo u nastavku detaljno objasniti koliko su električni auti “opasni(ji) za okoliš i planetu” tijekom proizvodnje i možemo li uopće govoriti o njima kao o “održivom” i “ekološkom” načinu osobnog prijevoza.

Materijali za baterije

Većina baterija koje se danas nalaze u električnim vozilima koriste litij-ionsku konstrukciju. To daje dojam da su sve po svom sastavu identične. No, u stvarnosti, naći ćete beskrajne varijacije u sastavu materijala unutar ćelija uguranih u module koji čine baterije koje pokreću električna vozila.

Canva

Ipak, postoji nekoliko uobičajenih materijala koji se koriste za izradu modernih baterija:

Litij: Ovaj element daje ime litij-ionskim baterijama. Australija je vodeći svjetski proizvođač, ali Čile je na drugom mjestu, gdje je rudarska industrija litija uzrokovala ono što je Vijeće za obranu prirodnih resursa nazvalo “krizom vode”.
Kobalt: Koristi se za povećanje gustoće energije i stabilnosti baterije. Demokratska Republika Kongo vodeći je svjetski proizvođač, gdje je rudarenje dovelo do “teških kršenja ljudskih prava”, prema Amnesty Internationalu .
Nikal: Koristi se za povećanje gustoće energije baterije. Indonezija je najveći svjetski izvoznik, prema Komisiji za međunarodnu trgovinu Sjedinjenih Država. Industrija je optužena da uzrokuje masovno krčenje šuma, povećanje erozije tla i zagađenje vode.

U osnovi, vađenje resursa za baterije električnih automobila uzrokuje velike ekološke štete, no kemija baterija se stalno mijenja i stalno napreduje pa možemo očekivati da će u budućnosti u njima biti i manje sastojaka koji su prijetnja za okoliš. Također, omasovljavanjem industrije baterija više će se pažnje polagati na to kako se do sirovina za baterije dolazi, te će njihova eksploatacija uzrokovati manje šete za okoliš i lokalne zajednice.

Materijali za motore

Električni motori koji se koriste u električnim vozilima i hibridima također se uvelike razlikuju u svojoj konstrukciji i tehnologiji, ali općenito se sinkroni motori s trajnim magnetima smatraju najnaprednijima. Oni nude veću učinkovitost i performanse od indukcijskih motora. Ti se magneti oslanjaju na nekoliko ključnih elemenata, poput neodimija i disprozija. Svi su oni dio obitelji elemenata koji se nazivaju “rijetke zemlje”, a njihova eksploatacija uključuje i neke zabrinjavajuće nusproizvode poput urana.

Afričko siromaštvo: Borba za Život u rudniku litija u Zimbabveu
Ilustracija: Canva

Rijetkost ovih elemenata i njihova relativna vrijednost rezultirala je nekim krajnje neugodnim tehnikama koje se koriste za njihovo izdvajanje. U Mjanmaru, jednom od vodećih svjetskih izvora, cijela su sela izbrisana s karata zbog rudarenja, a stanovništvo je preseljeno. .

Ranije navedene zabrinjavajuće činjenice najmračniji su aspekt proizvodnje električnih vozila i hibrida, tema o kojoj mnogi proizvođači, potpuno razumljivo, šute. Ali ima razloga za nadu. Rijetke zemlje općenito se smatraju najproblematičnijom komponentom proizvodnje električnih vozila, ali postoje znakovi poboljšanja, počevši s novim, sigurnijim izvorima za rijetke zemlje. Kina je najveći proizvođač i glavni igrač na tržištu. Međutim, posljednjih godina se pojavljuju i novi izvori opskrbe, posebno u Sjedinjenim Državama, Australiji i Africi. Ti novi izvori imaju potencijal da budu vodeći svjetski proizvođači, a istovremeno nude daleko bolje ekološke, društvene i upravljačke prakse od mnogih trenutnih rudnika. Također, mnoge tvrtke rade na visokoučinkovitim motorima koji ne koriste rijetke zemlje.

Putovnice za baterije

Budući da nabava mnogih materijala koji se koriste u baterijama i motorima ponekad može biti pomalo sumnjiva, neki bi proizvođači radije voljeli da ne znate odakle nabavljaju te stvari. Srećom, to se mijenja. Takozvane putovnice za baterije će jasno pokazati koji su materijali korišteni u proizvodnji baterije i odakle su nabavljeni. Volvo je jedan od lidera u baterijskim putovnicama, i već ih je uveo za neke modele. Ove putovnice ne samo da identificiraju izvor materijala, već također navode vrstu konstrukcije i prirodu ćelija unutar baterije, što će olakšati eventualno recikliranje.

Recikliranje materijala

Materijali koji su toliko vrijedni kada izlaze iz zemlje jednako su vrijedni kada izlaze iz uništenog ili isluženog električnog auta. Zapravo, oni su potencijalno još vrjedniji, jer umjesto da ih moramo vaditi iz zemlje, svi su već tu, samo čekaju da budu reciklirani. Jednom kada dostignemo kritičan broj elektrificiranih vozila na cestama, značajan postotak novih baterija i motora moći se napraviti od ostataka starih automobila.

Zaključak

Industrija električnih automobila trenutno je daleko do zelene, kao i sami električni i auti, no moramo uzeti u obzir da se radi o industriji koja se trenutno brzo razvija i stalno čini pomake na bolje. S druge strane, alternativa nam je naftna industrija koja već duže od stoljeća preko automobila uništava okoliš, atmosferu i planet. Eksploatacija fosilnih goriva neće u budućnosti biti manje štetna za okoliš, no industrija električnih automobila itekako ima taj potencijal. Unatoč tome što stvari trenutno ne izgledaju “ružičasto”.